تلفن : 026 32 23 16 96
غذاهای TCS چیست؟
  • سه شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
  • 0 نظر
  • 357 بازدید

غذاهای TCS چیست؟

کدام مواد غذایی TCS هستند؟

یکی از اختصارات مورد استفاده در صنایع فرآوری مواد غذایی، TCS مخفف کنترل زمان / دما برای ایمنی است. به طور خلاصه، به غذاهایی اطلاق می شود که برای سالم ماندن به زمان و دمای خاصی نیاز دارند. درک اینکه غذاهای TCS چیست و چگونه می توان از خطرناک شدن آنها جلوگیری کرد، کلید حفظ ایمنی مصرف کنندگان است.

کدام غذاها TCS هستند؟

برخی از غذاها بر اساس ترکیب ارگانیک خود، مستعد رشد باکتری ها هستند. سطح اسیدیته و رطوبت و همچنین ترکیب کلی یک غذا می تواند تعیین کند که آیا محیطی ایجاد می کند که باعث رشد پاتوژن می شود یا خیر. برخی از رایج ترین غذاهای TCS عبارتند از:

  • لبنیات و تخم مرغ
  • گوشت و محصولات ماهی
  • گیاهان پر پروتئین (از جمله سویا، نخود و عدس)
  • میوه و سبزیجات برش داده شده
  • برنج و لوبیا پخته

این غذاها می توانند خیلی سریع در محیط های کنترل نشده فاسد شوند. 

 

مواد غذایی باکتری زا در دمای خطرناک

چه چیزی این مواد خوراکی  را به طور بالقوه خطرناک می کند؟


خطر غذاهای TCS زمانی معرفی می شود که غذا از منطقه ای که به عنوان منطقه خطر دما شناخته می شود عبور کند. این محدوده دما از 40 درجه فارنهایت تا 140 درجه فارنهایت است و محیط ایده آل برای رشد باکتری در غذاهای TCS در نظر گرفته می شود. اگر یک ماده غذایی در منطقه خطر نگهداری شود، یک باکتری می تواند هر 20 دقیقه دو برابر شود.


چگونه می توان این غذاها را ایمن نگه داشت؟

با دانستن اینکه باکتری‌ها در منطقه خطر سریع‌ترین رشد را دارند، می‌توانید ببینید که چقدر مهم است که غذا از منطقه خطرناک دور بماند – یا اگر باید از منطقه خطرناک عبور کند، این کار به سرعت انجام شود.

هنگام پخت غذا حتماً دستورالعمل های دما و زمان را دنبال کنید.
هنگام سرو غذاهای گرم، آنها را باید در دمای بالاتر از 135 درجه فارنهایت نگهداری کنید.
غذا باید به سرعت خنک شود. و باید از 135 درجه فارنهایت به 70 درجه فارنهایت در دو ساعت اول و به 41 درجه فارنهایت در عرض چهار ساعت کاهش یابد.
غذا باید در دمای مناسب نگهداری شود. غذای سرد باید در دمای 41 درجه فارنهایت یا کمتر نگهداری شود، در حالی که غذای منجمد باید در دمای کافی سرد نگهداری شود تا منجمد بماند.
غذای منجمد را در یخچال ذوب کنید، نه در دمای اتاق.

بخش مهمی از ایمن نگه داشتن غذاهای TCS این است که اطمینان حاصل شود که یخچال یا یخچال شما دمای مناسبی را حفظ می کنند، به طوری که غذاهای سرد و خنک تا حد امکان از منطقه خطر دور نگه داشته شوند.

 

یخچال صنعتی نگهداری م واد غذایی

 

دقیق‌ترین و کارآمدترین راه برای نظارت بر دمای یخچال‌های شما یک دیتالاگر مانند G23S آریانا افراز است. این دستگاه جمع و جور به راحتی در داخل یخچال قرار می گیرد و دقت بالایی در اندازه گیری دما ارائه می دهد.حتی بهتر از آن، می‌توانید محدوده‌های دمایی دلخواه را برای لاگر تنظیم کنید، و اگر دما از محدوده تنظیم‌شده خارج شد، برای شما ایمیل یا پیامک ارسال می‌کند. به این ترتیب می‌توانید یخچال‌های خود را بدون نیاز به باز کردن دائمی آن‌ها برای بررسی دماسنج کنترل کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چگونه گزارشگرهای داده دمای  آریانا افراز می توانند به شما کمک کنند تا غذاهای TCS خود را در دمای ایمن نگه دارید، لطفاً با تیم فروش آریانا افراز تماس بگیرید.

نظرات

آخرین دیدگاه شما از این مقاله

نظر خود را برای ما بنویسید

تست صحت سنجی و اعتبارسنجی چیست؟

تست صحت سنجی و اعتبارسنجی چیست؟

نقشه دمایی چیست؟

نقشه دمایی چیست؟

دمای استاندارد سردخانه چیست؟

دمای استاندارد سردخانه چیست؟