تلفن : 026 32 23 16 96
هوشمندسازی گلخانه
  • سه شنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۱
  • 0 نظر
  • 391 بازدید

هوشمندسازی گلخانه

گلخانه هوشمندچیست؟


گلخانه های مدرن امروز کنترل ساده ای دارند و معمولا می توان با کمک یک دکمه تنظیمات لازم را انجام داد.اما هوشمند کردن گلخانه چه مراحلی دارد؟
گلخانه ها و پرورش گیاهان از قرن ها پیش (حدودا زمان رم باستان) به وجود آمده اند. اماگلخانه و پرورش گیاهان گلخانه ای به روش جدید و با استفاده از تکنولوژی های جدید به تازگی رشد کرده و میتوان به راحتی گلخانه ها را کنترل کرد.
در طول سال ها این سازه های در حال رشد کاملا تغییر کرده اند با این حال عملکرد اصلی خود را حفظ کرده اند. گلخانه ها در اصل محیطی برای رشد و زندگی گیاهان با طول عمر آن هاست. گلخانه ها از گیاهان در برابر باد،برف و سردترین فصول سال حفظ کرده و محیط را برای رشد گیاهان  به بهترین شکل محیا میکند.

مانیتورینگ آنلاین گلخانه

چرا هوشمند سازی گلخانه مهم و ضروری است؟

هدف اصلی این تجهیزات رسیدن به ایمنی و امنیت و بهینه سازی مصرف انرژی و در نتیجه رسیدن به محصولی با کیفیت است.
امروزه این تجهیزات وقابلیت های متنوع و مفید این سیستم ها به راحتی و با کمترین هزینه قابل اجرا می باشد، در واقع این تجهیزات می تواند  از بروز خطرات و آسیب ها  و خسارت ها جلوگیری کند.
همه ساله این گلخانه ها،مزراع و باغ ها در معرض خطر سرقت و طعمه حریق و یا حتی آسیب و تلف شدن  محصولات بوده است، بسیاری از خسارت هایی که بر اثر افزایش و یا کاهش دما و رطوبت و یا وقوع طوفان و بادهای شدید،نور نامناسب، سرقت، نشت گاز، مناسب نبودن رطوبت  خاک و ... بوده که تمامی این موارد با کمک سیستم های هوشمند قابل کنترل است تا از بروز مشکلات جلوگیری شود و محصولات با کیفیتی را ارائه دهد.

 

هوشمندکردن گلخانه چگونه انجام می شود؟


 در محیط گلخانه تمام موارد از جمله رطوبت،دما،تهویه، میزان CO2 و میزان رطوبت خاک و ... تحت کنترل شما هستند، و این امکانات و دسترسی ها به میزان خودکار بودن کارها در گلخانه های هوشمند به شما بستگی دارد. برای کنترل دستی و روشن و خاموش کردن تجهیزات هوشمند گلخانه باید در آن مکان حضور داشته باشید، که این امر گزینه مطلوبی برای گلخانه داران نیست به خصوص اگر گلخانه بزرگ و یا تعداد آن ها زیاد باشد.

تجهیزات نیمه خودکار هوشمند:

در این سطح از سیستم های نیمه خودکار میزان معقول و مناسبی از تجهیزات هوشمند را به گلخانه شما می دهد اما با این حال به کمی نظارت و حضور شخص نیاز است تا به روند کاری تجهیزات مدیریت شود تا به درستی عمل کنند.

تجهیزات کاملا خودکار:

خودکار بودن تجهیزات کامل گلخانه به کوچکترین دخالتی از طرف شخص احتیاجی ندارد.
در این مورد از سیستم های گلخانه ای می توانید تمامی کارها را از طریق گوشی هوشمند،کامیپوتر لپتاب و یا تبلت نظارت و مدیریت کرد.

 

تهویه گلخانه

سیستم تهویه هوا:

این سیستم هوای تازه را برای محیط گلخانه تامین می کند و به کنترل دما و رطوبت موجود در محیط کمک می کند. گلخانه ها که اغلب محیط های محصور هستند و به خودی خود نمی توانند تهویه شوند،این سیستم به منظور دستیابی به تهویه مناسب در گلخانه ها تعبیه می شوند.
سیستم های تهویه ای دو نوع طبیعی و مکانیزه دارند که در این مقاله به طور خلاصه به معرفی آنها می پردازیم:
تهویه طبیعی:
سیستمی است که با نصب پنجره در گلخانه ها  عمل تهویه انجام می شود. در این نوع تهویه هوای تازه توسط پنجره های تعبیه شده  در بغل و در سقف گلخانه وارد گلخانه می شود و هوای گرم به علت چگالی پایین به سمت بالا رفته و از سمت پنجره ها ی سقف خارج شده و به کنترل دمای محیط داخل کمک کرده و آن را متعادل میکند.

تهویه مکانیزه:
دراین نوع تهویه جا به جایی هوا به وسیله فن انجام می شود. فن های تهویه هوا در ارتفاع مناسب گلخانه قرار گرفته و عملیات تهویه انجام می شود.

رطوبت:
رطوبت داخل گلخانه در افزایش کیفیت محصول و کنترل آفات و بیماری ها بسیار موثر است بنابراین باید به بهترین نحو کنترل شود.بهترین میزان رطوبت نسبی در گلخانه ها حدود 75% است و رطوبت نسبی کمتر از60% با دمای بیشتر از 25 درجه سانتی گراد موجب ریزش غنچه ها و میوه ها میشود.اگر رطوبت نسبی بالاتر از حدود گفته شده و دما کمتر از 25 درجه سانتی گراد باشد منجر به بیماری های قارچی می شود، بنابراین استفاده از رطوبت سنج بسیار مهم و الزامی است.این سیستم میتوانند به شما این امکان را بدهند که رطوبت محیط را کنترل کرده و از آسیب های احتمالی که باعث ضرر شود جلوگیری شود.

دما:
گرم کردن گلخانه: در زمستان گرمای مورد نیاز نمی تواند به طور کامل از طریق خورشید تامین شود به همین دلیل گرمای گلخانه باید از روش های مختلف فراهم شود. این سیستم های گرمایش باید حرارت مورد نیاز را در سردترین هوا فراهم کند و این حرارت به صورت یکنواخت در فضای گلخانه پخش شود تا بتواند فضا را برای رشد مناسب گیاهان فراهم کند و از بیماری های احتمالی جلوگیری کند و کارآیی را افزایش دهد.

خنک شدن فضای گلخانه:
خنک کردن گلخانه در هوای گرم بسیار سخت تر و هزینه بر تر از گرم کردن آن است.در تابستان هوای داخل گلخانه اغلب تا 11 درجه سانتی گراد میرسد و اثرات زیان باری می تواند داشته باشد ازجمله: کاهش اندازه ی گل،تاخیر در گل دهی و مرگ جوانه،خنک کردن به منظور جلوگیری از تابش بسیار زیاد خورشید.
از جمله روش های خنک کردن می توان به سایه دادن،رنگ آمیزی پوشش های گلخانه، سایه دادن با آب و آهک و روش تبخیری ست.

نور گلخانه

نور:

نور نقش تعیین کننده ای در فتوسنتز گیاهان و تامین بخشی از دمای گلخانه دارد.
تنظیم نور داخل گلخانه با در نظرگرفتن نوع محصول و اقلیم منطقه صورت میگیرد.

سیستم های آبیاری:

استفاده از یک سیستم آبیاری هوشمند باعث میشود کل اجزا به صورت هماهنگ کار کنند. این سیستم ها طراحی شده اند تا آب مورد نیاز در زمان معین در اختیار گیاه قرار بگیرد.

سیستم های عیب یابی به طور خودکار:

اغلب اوقات گلخانه داران به دلیل مشغله های زیاد از خرابی برخی سیستم ها بی اطلاع می مانند. یکی از مزیت های این سیستم ها قابلیت عیب یابی به طور خودکار می باشد که در صورت به وجود آمدن خطا و یا هرگونه مشکل به صورت خودکار با به صدا در آوردن صدای آژِیر و یا تماس تلفنی افراد را مطلع می کنند.

مانیتورینگ آنلاین گلخانه:

یکی دیگر از سیستم های هوشمند مانیتورینگ آنلاین گلخانه می باشد که این امکان را فراهم میکند به صورت آنلاین محیط را درنظر بگیرید و از روند رشد گیاهان و کنترل رفت و آمد را کنترل کنید.

اینترنت اشیا ونقش آن در هوشمندسازی گلخانه:

تمامی تجهیزات گفته شده قابلیت اتصال به اینترنت بی سیم را دارند.این سیستم های هوشمند به یکدیگر متصل شده و اطلاعات جمع آوری شده از محیط را به یکدیگر انتقال می دهند.
اینترنت اشیا باعث می شود که تجهیزات هوشمند در هماهنگی یکدیگر کار کنند.
در گلخانه های معمولی امکان بروز خطای انسانی وجود دارد اما در گلخانه های هوشمند این امر نزدیک به صفر است. با هوشمندسازی گلخانه بیشتر کارها به صورت اتوماتیک انجام می شوند و کمتر به حضور و دخالت شما نیاز است. از این رو به شما این امکان را می دهد که گلخانه خود را توسعه دهید.

هزینه های این هوشمند سازی ممکن است در ابتدا کمی زیاد باشد اما با ارائه محصول با کیفیت و عدم بروز خسارت باعث میشود که این هزینه به شما بازگردد.

برای اطلاعات بیشتر درمورد هوشمند سازی گلخانه ها و هزینه های آن شما میتوانید با مجموعه آریانا افراز تماس بگیرید و به صورت رایگان از همکاران با تجربه ما در این زمینه مشاوره دریافت کنید و در صورت تایید و نیاز خود از خدمات و محصولات آریانا افراز بهره مند شوید.

 

نظرات

آخرین دیدگاه شما از این مقاله

نظر خود را برای ما بنویسید

تست صحت سنجی و اعتبارسنجی چیست؟

تست صحت سنجی و اعتبارسنجی چیست؟

نقشه دمایی چیست؟

نقشه دمایی چیست؟

دمای استاندارد سردخانه چیست؟

دمای استاندارد سردخانه چیست؟